Saturday, 9 April 2011

Makan Coklat Untuk Kecerdasan Minda


Siapa kata banyak makan coklat tak elok?
Err...kalau banyak sangat memang tak elok pun :-)
Tapi kalau makan sikit-sikit, tak jadi hal, malah digalakkan sebagai diet untuk otak.

Pengambilan dalam jumlah yang kecil, lebih kurang 1 auns (28 gram) coklat sehari dipercayai akan membantu melonjakkan keupayaan otak.
Dengan memakan coklat, otak kita akan menghasilkan sejenis bahan kimia yang dipanggil dopamine.
Dopamine akan berfungsi sebagai perangsang minda, pencetus memori dan juga meningkatkan tahap pembelajaran.

Jadi, lepas ni dah tak perlu dah nak fobia atau bersangka buruk dengan coklat..heh..

*sumber - livestrong*

6 comments:

Syarafina Zaini said...

da 3 hari berturut2 makan choc bar.. hehe

pasni sah2 cerdas.. hehe =D

Sora Rasyido said...

hehe owg nak bagi lagi dua info psl coklat niey...
1) coklat gelap (dark choc) mmg sesuai utk melegakan batuk
2) kucing, anjing dan kuda takleh mkn coklat sbb ada dopamine tu, sbb bnde tu akan menyebabkan diorang mati...huhuhu kecian..manusia cerdas otak, tp kucing mati katak..

umi_e said...

Assalam... terima kasih singgah di blog umi-e :)

* umie suka choc dan ada masa buat choc sendiri :)

undefined said...

i love chocolate...hehehe
Sugeh Kang

gEe said...

sbgai penggemar coklat, sy bngga ngn statement ni. hehee

Alieza Dayasari said...

ciklat sebenarnya elok.. cuma jgn terlebih makan jer....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...